sobota 8. listopadu 2014

Dvojí život Heleny Grahamové

S podzimem mám vždycky spíš náladu na smutnější nebo vážnější četbu než je ta fantasy. Zrovna včera byl snad první plně podzimní den - déšť, zima, šedivo. Co je pak lepšího než zalézt pod deku s hrnkem čaje a začíst se do jedné z mých oblíbených knih.


Obecně mi styl sester Brontë sedí už od základní školy, kdy jsem poprvé sáhla po Jane Eyre. Je to tolik let a z historických románů je to spolu s Jane Austen čtení, které bych doporučila úplně každému - jakkoliv zkušenému čtenáři. Ačkoli jazyk není úplně současný, novější verze různých nakladatelství nabízí krásný překlad, kterému porozumí každý.

Příběh Heleny Grahamové je jiný především v tom, že hned ze začátku vás do děje uvede muž. Obvykle tomu bývá naopak a hlavní postavou je nějaká mladá dívka, nejlépe z chudší rodiny střední třídy, která se chce osamostatnit a jde pracovat jako vychovatelka, domácí, služka a podobně. Naproti tomu Gilbert je ve svém okolí oblíbený, rodina je na tom finančně dobře a stabilně a jemu už zbývá jediné - najít si svou vyvolenou ženu.

Kdyby však byla celá kniha jen o tomto, určitě by to nikoho nebavilo. Proto větší polovinu zabírá příběh tajemné Heleny Grahamové, její smutný život i radost v podobě synka Arthurka. A přirozeně se osudy obou mladých lidí setkají.


Kdyby se právě tyto knihy více rozšířili mezi mladší čtenáře, určitě by se méně jásalo nad romantikou typu "Hvězdy nám nepřály". Tohle je totiž opravdovější (aspoň pro mě). Prostředí staré Anglie okouzlující a tak krásně popsané, že byste se chtěli podívat na staré vřesoviště nebo ze skalní vyhlídky pozorovat rozbouřené moře.

Hodnocení: 6/5

Anne Brontë, Dvojí život Heleny Grahamové, nakladatelství Daranus (rok vydání 2011, orig. 1848), 324 stran.

5 komentářů:

  1. To vydanie Traja kamaráti je nádherné. :)

    OdpovědětVymazat
  2. Taky se mi moc líbí Tři kamarádi! :) Mohu se zeptat, jak jsi obálku tvořila?

    Jinak já mám Jane Austen a Emily Bronte také moc ráda, od Anne B. jsem ale ještě nic nečetla..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od všech třech jsou knihy velmi podobné. Taky se hodně spekuluje o tom, která vlastně jakou napsala a že to klidně mohla vše napsat jen jedna.. no víš jak to bývá. :-D
      A díky, možná o tom udělám článek. Obálka je udělaná v PC a vytisknutá na klasický papír trošku vyšší gramáže. Pak poskládaná do obálky. :-) ALe protože konkrétně této knize chyběly celé desky, tak jsem je ještě dělala z lepenky.

      Vymazat
  3. Docela si mě na knihu nalákala. :) V pondělí si pro ní možná do těch LK skočím, pokud tam ještě je.

    OdpovědětVymazat